5o öring...

Imorse vaknade jag tidigt för att baka kladdkaka som jag skulle ta med till jobbet och bjuda mina arbetskamrater för att jag tyckte att det var på tiden att bjuda de på något för det har jag inte gjort sedan jag började jobba på mitt jobb. Igår pratade vi om att jag skulle ta med fika fast på skoj men jag tänkte att jag kunde göra det, och det gjorde jag imorse. Jag började baka klockan åtta på morgonen trots att jag inte började förrän jobba klockan 1o.45. Min arbetskamrat H var glad att jag tog med fika för han är galen när det gäller kakor.


Jag hade lite problem med en kund som var otrevlig. Samma kund från igår som "bråkade" lite med mig om en vara som han hade fel för jag visste att de kostade så men han sa ett annat pris. Jag var lite arg på honom eftersom jag vet hur mycket den varan kostar, så jag gick dit och kollade, och jag hade rätt. Jag sa till kunden att jag hade rätt, priset är korrekt. Han bad om ursäkt. Han kom till min kassa idag och köpte något. Plötsligt säger han: Jag fick 50 öre för lite. Alltså han skulle få 50 öre tillbaka, och då undrade jag vad han pratade om. Jag försökte förklara honom om tillgodokvitto men han pratade om ett annat kvitto som han visade för mig, kvitton från igår. Han var riktigt otrevlig, och tyvärr möter jag en del otrevliga kunder som jag tycker inte är särskilt kul. Jag och kunden "tjafsade". Han förklarade på konstigt sätt att jag själv blev förvirrad. Jag var skakig, kände hur varm jag var inom mig för jag är inte van att ha konflikt med någon, och det är vad som hände idag. Jag ringde två signaler så att personalchefen A kunde komma, och hon sa till mig direkt att jag skulle ta djup andetag. Mina händer var skakig, det såg hon. Jag ville bara sticka därifrån, jag behövde friskt luft. Jag förklarade för personalchefen om problemet. Till och med hon förstod inte vad kunden ville. Vi försökte hjälpa honom men han var kall, han ville inte förklara på ett bra sätt. Till slut fick han som han ville: Han ville ha sin 5o öre som han inte fick igår, och jag trodde att jag gav honom det men jag vill inte säga att jag har rätt. Kunden var en idiot!
Jag var chockad att han ville ha 50 öre för vad ska han med sin 50 öring? Jag har haft kunder som inte velat ha 50 öre när jag ville ge kundens pengar tillbaka men då har de sagt, behåll 50 öre. Det var helt sjukt och mest stör mig att han inte sa det till mig igår när han fick sina pengar tillbaka. Personalchefen A kom tillbaka efter några minuter för att kolla hur det var med mig för hon såg att jag inte mådde bra. Jag sa som det var: att jag inte mår bra, jag är skakig. Hon frågade om vi skulle byta plats, och det ville jag. Det behövde jag för lugna ner mig. Efter en timme bytte jag och personalchefen A, hon frågade igen hur det var med mig. Gullig hon är...
Tusen tack till personalchefen A :)


Om du fick 5o öring mindre, skulle du komma nästa dag till affären och säga att man vill ha sin 5o öring?
Själv skulle jag inte göra det för vad ska jag göra med 5o öre? Sen skulle jag också tycka att det var pinsamt för det var vad kunden gjorde, han gjorde en situation som var pinsamt. Det hade varit en annan sak om han inte fick 20 eller 100 kronor för då hade jag förstått men snälla, 5o öre?!


Ibland kan det bli lite konflikt mellan personal och kund på jobbet, det är väldigt tråkigt att det ska vara så. Själv hoppas jag på att jag inte behöver hamna i den här situationen igen för jag mådde inte alls bra av det här. Samtidigt måste jag lära mig att hantera konflikt men jag är inte van att ha konflikt för jag hamnar i sällan när det gäller konflikt. I två dagar i rad har mina händer varit skakiga på grund av samma kund...
Tillbaka till jobbet imorgon, det ser jag nog fram emot men hoppas att den här veckan som kommer nu blir bättre.

Veckans ros går till personalchefen A :)


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej Sabina!

Ja, det vore kul, jobbar nästa helg men kan på kvällarna=) Hehe, tackar.
Mmm, usch vilken typ. Han ville bara ha 50-öringen för att bråka med dig. Såna kunder finns tyvärr.. brukar tänka att deras morsa är svinjobbiga.. det hjälper!
Ibland orkar man inte med jobbiga kunder.. bara är tyst.. för vad hjälper det om jag ska säga något om kunden har bestämt sig för att bråka?

Lycka till, hoppas du slipper den jobbiga kunden.
Vad kul, nu har vi ganska mycket gemensamt att prata om!! Hehe
Kram/Sara

2008-05-05 @ 09:55:18
URL: http://darlene.blogg.se
Postat av: Sara

Hej! Ja, vi får ta hit Italienarna!

Dessutom kan de ju få gå på dejter med oss... helt gratis! Hehe;)



Har bestämt mig för att försöka lära folk hyfs.. fråga mig inte hur.. om någon knuffar mig: Ursäkta mig!, så får de tänka efter själva lite grann..



Föresten kommer du imorgon på grillkvällen hos Tezz?

Kram å ha det gött!

2008-05-07 @ 21:53:57
URL: http://darlene.blogg.se/
Postat av: Bojana

Seriöst?! 50 Öre?? aldrig i mitt liv att jag skulle gå tillbaka om 50 Öre och speciellt inte om det hände dagen innan. omg!



Joh, det är bra med mig. inte heeelt men det går över. taack :)



Kraaam

2008-05-08 @ 00:24:24
URL: http://bojana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0