Gastroskopi

Jag tänkte att jag skulle skriva det tredje inlägget innan jag ska stänga ner datorn.
Idag på eftermiddag var jag på sjukhuset för att göra en undersökning av gastroskopi för att kolla min mage. När jag fick remiss till dit, var jag både nervös och orolig för jag ville inte göra det här för det lät hemskt. Och det var hemskt att jag aldrig vill göra mer om det här. Jag trodde att jag skulle kräkas för det kändes som om jag skulle göra det för slangen var så tjock. Tjockare än vanlig penna.  När slangen kom i halsen, blev jag rädd. Bedövningen som jag fick, det smakade äckligt. Assistenten som fanns vid min sida, var både kall och hård. Hon var inte en mjuk person som inte kunde ta hand om mig som patient.  Läkaren körde in nog en annan smal slang i halsen för jag kände slangen när jag hade min hand på magen. Genast tog jag bort min hand för det kändes hemskt.


Enligt läkaren sa han att min mage ser normal ut, att det ser bra ut och det är bra. Han tror att jag kan vara mjölköverkänslighet så vi får se resultatet om 4-8 veckor. Jag blev förvånad när jag hörde att det skulle ta så lång tid. Samtidigt tänkte jag: Vad är det här? Varför ska det dröja så lång tid?
Inte konstigt att jag inte litar på sjukhuset, det har jag inte gjort sedan min farmor dog.

Det är hemskt att Sverige ska ha dålig sjukvård för det sägs ju att Örebro har en dålig sjukvård.  På pappret stod det också om jag inte får besked om 4-8 veckor, skulle jag ringa till de. Är det mitt ansvar att ringa till de? Nej, det är det inte utan det är deras ansvar att skicka beskedet.

Hade jag gjort den här undersökningen i Bosnien, hade det gått mycket snabbare.

Och det sägs ju att läkare i Bosnien är en av de bästa som finns i landet speciellt på vissa områden.


Efter gastroskopi fick jag inte äta på en timme på grund av bedövningen som jag hade i halsen. Jag passade på att göra amerikanska plättar. När en timme hade gått, började jag äta. Jag var så hungrig att jag åt nog 6 stycken amerikanska plättar. En macka med smör och honung. Två kex. Nu ikväll åt jag lite pasta och köttfärssås.
Imorgon blir jag nog inte riktigt hungrig som jag var idag.

Små irriterad att det ska vara så här för nu kommer jag att ha ont i magen tills jag får veta resultatet. Jag vet inte vad jag borde äta för att inte få ont i magen. Kanske jag borde svälta ihjäl mig?


Nu ikväll har jag dåligt samvete men också har man skuldkänslor speciellt dåligt samvete för det är det starka känslan just nu.


Kommentarer
Postat av: Sara

Usch, det lätt verkligen obehagligt..

Mm tyvärr får vem som helst utbilda sig till sjuksköterska.. trots att alla inte är den omhändertagande typen:S



Lät väldigt länge för att få reda på resultatet..

Förstod han inte hur mycket du har lidit?

Blir sur..



Försök att låta bli vanlig mjölk ett tag!

Köp sojamjölk, det finns varianter som är väldigt goda..



Prova i alla fall.. för alternativet svälta det vet du själv inte är ett alternativ!

Lova mig att du i alla fall äter lite!

Kram och god nattens=)

2008-11-28 @ 00:43:13
URL: http://darlene.blogg.se/
Postat av: mitta

Usch...jobbigt! Hoppas dem hittar nåt..håller med dej om att de är deras jobb..hade minnsan frågat dem de. Du får inte svälta gumman...



Lite kan du väl be om snö..hihi =D PLZZZ

2008-11-28 @ 15:36:31
URL: http://missindia.blogg.se/
Postat av: Ronja

Verkligen surt att du måste vänta så länge innan du kan få svar på vad det är för problem =/ Men gör som Sara föreslog, undvik vanlig mjölk ett tag, så kanske det blir lite bättre? Svälta kan du ju absolut inte göra. Det kommer nog ordna sig gumman!



Puss och kram <3

2008-11-28 @ 16:00:21
Postat av: TinA

Vilken knasig "anonym" person som har skrivit till dig. och inte ens kan säga vem han/hon är. tycker du har rätt att berätta om samhället och vården, det är ju bara bra att skriva det så att det uppmärksammas. speciellt om det är FLERA som säger att örebro sjukhus är dåliga på sitt jobb. det är ju nånstans som är fel, dom har kanske kass kommunikation och grejer. dags för dom att kolla upp det, om det är flera som tycker dom är dåliga. och sen har du haft ont i magen hur länge som helst nu, och du berättar bara läget för oss andra. klart som sjutton att du också får "gnälla" på vården. det är inte alls egoistiskt gjort av dig. ingenting alls. <3

2008-11-29 @ 22:48:04
URL: http://egoism.blogg.se/
Postat av: TinA

haha! jag kan ju... skicka ett par lussebullar till dig om du vill. (A) skickar :D hihi. :) hur känns magen nu då? alltså har det blivit nån förbättring, försämring eller är det samma? hoppas du blir av med det. :( <3

2008-11-29 @ 23:09:00
URL: http://egoism.blogg.se/
Postat av: Sara

Vad är det för dumfior som skriver!?

Som inte ens vågar skriva vem det är..

Fy fan.. sorry språket Sabina.. men FY FAN!



För att få vård snabbt måste man va döende.. så känns det oftast.. min kusin Malin hade en tumör bakom ögat. Läkaren hittade ingenting och trodde inte det var något. Då hon sagt att hon har svårt att se med ögat och har ständigt huvudvärk och ögat var svullet..

Men faster hon gick dit och tjatade på dem fick dem att göra en undersökning.

Det fanns en tumör bakom ögat. Om de inte upptäckt den då hade hon fått operera bort hela ögat.

Nu kan hon se.. tack vare faster.



DU har ständigt ont i magen och funderar på att låta bli å äta för att slippa värken.. då är det ju allvarligt! Då har du ont!!



Nu tror jag anonymen inte vågar sig tillbaka;P

STOR KRAM!!

2008-11-30 @ 21:29:05
URL: http://darlene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0