Flytta hemifrån?

När ska du flytta hemifrån?

Har du planerat att flytta hemifrån?


När någon frågar mig om när jag ska flytta hemifrån, får jag oftast de två vanliga frågor. Som jag känner, det börjar bli lite tjatig för att jag säger samma sak till varje människa som frågar mig om det. Det händer att en del frågar mig om och om ;)


Jag vill flytta, det vill jag verkligen. Jag kommer att flytta men jag vet inte när. Inte just nu när jag är fast anställd på mitt jobb utan jobbar bara som extra personal. Det är svårt att säga hur mycket jag jobbar. Det är olika men huvudsaken är att jag har ett jobb, att jag inte är arbetslös. Jag har funderat på att söka annat jobb, kanske ha ett extra men inte just nu för jag trivs bra på mitt jobb även om jag fortfarande är besviken på personalchefen, och sedan skulle jag inte riktigt våga söka ett nytt jobb på grund av mig som jag inte behöver detaljera här på bloggen. Jag skulle kunna flytta nu om jag vill, men jag avstår. Jag avstår för att jag inte vill få problem med ekonomiskt för att jag bara jobbar som extra personal. Jag vill inte låna pengar från banken eller från mina föräldrar för jag vill kunna klara själv. Jag vet att mina föräldrar skulle ställa upp för mig om jag skulle få problem, t.ex att jag inte kan betala hyra. Min familj vet att jag vill flytta hemifrån, och jag behöver flytta hemifrån. Behöver få en ny start på mitt liv för mitt liv är upp och ner nu för tiden. Det är så för alla. Jag är inte ensam om det här men ibland tänker man att man är ensam om det här fast man är medveten om det.


Jag går inte runt och tänker att alla mina kompisar har flyttat hemifrån och har en egen lägenhet. Jag går inte runt och tänker: Ska jag skämmas att jag fortfarande bor hemma? Ska jag skämmas att jag bor fortfarande hemma på grund av min ålder för det är nog väldigt få som fortfarande bor hemma? Vem bor hemma hos sina föräldrar om man är 23 år?
Jag ska vara ärlig: Jag skäms inte att bo fortfarande hemma. Varken det eller för min ålder. Jag behöver inte flytta hemifrån för att alla mina kompisar har gjort det? Jag flyttar när jag känner att nu är jag redo att flytta in i en lägenhet eller att jag har ett fast jobb, eller något. Bara jag har ett jobb som jag kan leva på. Jag ska inte behöva flytta hemifrån om jag inte har ett jobb för då kan man inte betala räkningar osv.


Några har frågat mig om jag behöver betala något hemma. Nej, jag behöver inte betala något hemma. Jag behöver inte betala för att jag bor hos mina föräldrar som dagens ungdomar gör. Mina rara föräldrar skulle inte tillåta att jag ska betala för att jag bor hos de utan de vill att jag ska spara mina pengar. Jag och min mamma pratade väldigt mycket om att dagens ungdomar betalar om de ska fortfarande bo hemma, om de är över 18 år. För det är väl så? Jag förstår varför de gör så men ändå inte. Jag och min mamma har samma åsikt när det gäller varför ska ungdomar betalar om de ska fortfarande bo hemma, om de är över 18 år. Har föräldrar sagt eller har ungdomar valt det? Jag skulle kunna betala 1000 kronor varje månad men skulle mina föräldrar tycka om det? Nej, det tror jag inte. Skulle jag ge pengar, skulle de inte ta emot för jag känner mina föräldrar bra. Min mamma vill inte att jag ska betala för jag är deras barn. Det är mina föräldrar som har uppfostrat mig för den jag är. ( Jag också för jag har valt att vara den här människa som jag är idag. ) Mina föräldrar är mina föräldrar. Jag respekterar båda de för jag älskar de. Det händer att jag betalar mat som går till familjen. Det har hänt att jag har erbjudit mig att betala maten när jag och min mamma har handlat. Det har hänt att hon har sagt nej för hon vill att jag ska spara mina pengar till lägenheten.


Om jag var en förälder till mina barn, jag skulle inte tillåta mina barn betala för de bor hemma om de är över 18 år. Jag skulle stötta de och finnas vid deras sida. Jag skulle göra så gott jag kunde.

Jag har tänkt väldigt mycket på att jag ska köpa present till båda mina föräldrar den dagen när jag flyttar hemifrån. Antingen får de present som får bli värda över tusen lappar eller så ger jag pengar till de för de är värda. De förtjänar det. De finns vid min sida, och jag finns vid deras sida för de är mina föräldrar.

Jag skäms inte som bor forfarande hemma hos mina föräldrar! :)


Kommentarer
Postat av: anna

d är bra att du står på dej gumman .. du är stark!! miss u

2008-10-23 @ 12:51:58
Postat av: Ida

Men javisst vet jag vem du är! Kul att du läser min trista.. ehm.. jag menar utomordentliga blogg! Nu har man ju hittat till dig också :)



Nej men vafan, varför ska man skämmas över att man bor hemmma? Jag VILL bo hemma och skulle ha gjort det om jag haft möjligheten. Får väl bli sen när jag flyttar hem för att läsa på universitet när jag är typ... 25 fram till.. eh.. 30? Eller nä, förresten, jag tar tillbaka det =D



Rara föräldrar du har, håll hårt i dem!



Kram

2008-10-23 @ 20:09:07
URL: http://bblue.blogg.se/
Postat av: Sabina

Anna:

Det är väl bra att man står på sig. Du ska veta att jag tänker på dig! (A)

2008-10-23 @ 23:07:06
Postat av: mitta

Näe..varför ska man skämmas för o bo hemma! NJut o ha den tiden..önskar att jag kunde ha gjort de med..men flyttade till örebro för o gå på rgh..hade jag bott hemma så hade jag fått mer tid med pappa..idag kan jag bara åka hem till mamma o sova över hos henne fast jag bor nära..:P puss o kram på dig sötis..måste ses snart!! inte bara krockas i butiker eller på stan..hihi..puss

2008-10-25 @ 08:20:08
Postat av: Ronja

du gör helt rätt gumman, varför ska man skämmas över att fortfarande bo hemma fast man är 23? det finns verkligen ingen anledning. det är ditt val, ingen annan ska lägga sig i. du kommer ju att flytta någon gång, när det känns rätt för dig. ingen ska sätta press på dig för det. njut av denna tid då du fortfarande bor hemma :) <3

2008-10-25 @ 13:38:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0