Skatteverket

Det var inte mycket pengar man har fått från skatteverket. Summan blev 1396 kronor. Mycket bättre än Mittas ;) Jag ska vara tacksam att jag inte behöver betala tillbaka till skatteverket.
Vad jag ska göra med 1396 kronor ska jag kanske lägga undan till bärbar, eller varför inte ge de pengar till min morfar. Han behöver de pengar mer än vad jag behöver för jag har ett jobb. Jag får lön varje månad.

Nu när jag tänker på min morfar, tänker jag på den morgonen när jag och min familj skulle åka tillbaka till Sverige från Bosnien. Det här var förra året.
Den morgonen var han i sovrummet. Jag gick fram och gav honom pengarna i handen. Det var 50 euro. Det är ungefär 500 kronor. I början ville han inte ta emot för han sa ifrån. Han tyckte att jag skulle behålla men det behövde jag inte för jag vet att 50 euro är mycket för honom medan det är lite för mig. Han ville inte att jag skulle slösa pengar. Jag sa till min morfar att han får ta emot pengarna för att jag har ett jobb. Jag sa också att jag klarar mig. Jag tvingade honom att ta 50 euro vilket han gjorde. Jag ångrade inte. Och det var inte första gången för mig att jag gav pengar till honom utan det här var nog andra eller tredje gången.
När han tog emot pengarna så började han gråta. Han vände sig bort för han ville inte att jag skulle se honom gråta men det gjorde jag. Jag vet att det betydde mycket för honom.

Och jag vet att människor i Bosnien inte har lätt. Det är inte lätt att leva i Bosnien för det är dyrt för de att handla mat. Människor som har ett jobb, de tjänar inte mycket. En del människor kanske har 1500 kronor på sin lön medan andra kanske tjänar lite bättre. Människor i Bosnien sliter hårt...
Det är inte lätt att leva där. Jag har sett det. Jag har hört. De ger inte upp.

Var det så här innan kriget? Nej, det var inte så. Det var lättare att leva innan det var krig i Bosnien.
Nu är det inte så längre.

Om jag hade vunnit 1 miljon kronor, hade hälften av de pengarna gått till en del av mina släktingar. Det skulle betyda mycket för mig.


Morfar & jag, Bosnien 2007
<3


Kommentarer
Postat av: TinA

Jag har tårar i ögonen... :(



Kan inte din morfar flytta hit? :(

2009-03-31 @ 13:32:34
URL: http://egoism.blogg.se/
Postat av: Pia

Hejsan sabina!



Det var ett tag sen sist! Har läst lite av dina inlägg och jag tycker att du ska vara stolt över den du är! Du är en fin tjej med ett stort hjärta som bryr sig om andra människor. Det har du alltid gjort och det är en jättefin egenskap. Att någon tryckt ner dig ang ditt jobb på Biltema tycker jag att du ska strunta i. precis som du skrev så är det skönt att kunna ha ett jobboch en inkomst och slippa gå arbetslös. Idag ska man vara tacksam att man har ett jobb, så strunta i den idioten som skrattade åt ditt jobb! Var stolt isället för att du lyckats få ett jobb och att du trivs!



Ta hand om dig Sabina och kom ihåg att du är en toppentjej!



Kram Pia

2009-03-31 @ 16:09:41
URL: http://http
Postat av: Ronja

Aww du är så snäll mot din morfar :)

2009-03-31 @ 20:01:49
Postat av: sanna

ja! ;D det låter kanon bra o simma med dig, kanske man blir mer motiverad, när man är två :) verkar som de flesta säger kärleksmums ;) Det är helt sjukt att dom får så lite... o så klagar dom inte. medans vi får bra lön o klagar massor... :( riktigt fin bild på dig o morfar.

2009-03-31 @ 20:43:00
URL: http://snowaangel.blogg.se/
Postat av: tess

haha nej vi lyckas aldrig se på den, alltså den långa filmen som vi inte har klippt bort saker på. lär väl aldrig hända att vi ser den :P

2009-03-31 @ 21:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0